Een streepje geschiedenis

Drie generaties van trendsetters in de parfumerie

De eerste generatie

1952: Het pas getrouwde stel Edgard Lambrecht en Jacqueline Vanderhaegen nemen hun intrek in een overgenomen drogisterij in de Guillaume Gilbertlaan te Elsene (Brussel). Al snel vinden ze hun winkel te klein en dromen ze luidop van een grotere zaak. In dezelfde straat kopen ze met dit doel twee jaren later een geschikte bouwgrond.

1957: Op de vooravond van Expo ‘58 bouwen beiden een zeer modernistische, strak gelijnde winkel, met voor die tijd futuristische stijlelementen. In de voor de rest vrij banale winkelstraat, springt het gebouw in beton, staal en zeer grote glaspartijen onmiddellijk in het oog. Tijdens Expo ’58 staat de gevel van de winkel ook – als voorbeeld voor de winkel van de Toekomst – uitgestald in het Belgisch Paviljoen. Deze anekdote typeert de vernieuwingsdrang bij deze 2 ondernemende mensen. Beiden beseffen dat ze de vooruitgang met open armen moeten ontvangen. Een vooruitgang waarin stijl, smaak, technologie, comfort en ‘een open mind’ een grote rol zullen spelen.

De sixties en de seventies: De drogisterij bloeit, maar in de marge bouwt Jacqueline stilaan het afdelingske parfumerie uit tot een heuse vleugel: toen reeds heeft ze door dat parfumerie een booming business zal worden. Ze slaagt erin om zeer snel de meest gerenommeerde en exclusieve merken van die periode te kunnen aanbieden. Ze weet – toen reeds – dat de markt snel naar exclusiviteiten zal evolueren.

De tweede generatie

De voorgeschiedenis: Van hun drie kinderen is het zeer snel duidelijk dat het tweede kind, dochter Christine Lambrecht, de voetsporen van haar moeder zal drukken. Reeds van haar prille tienerjaren helpt ze tijdens de schoolvakanties haar moeder in de parfumerie. Enkele jaren later bouwt ze er ook een heus schoonheids-instituut uit. Lichaams- en gezichtsverzorging, make-up, mani- en pedicure worden haar nieuwste vaardigheden. Maar dat blijkt na een tijdje niet voldoende. De vele contacten met mensen uit de parfum-business doen haar dromen van een wending in haar beroepsleven.

De nineties: Christine begint aan een nieuwe carrière in de parfumeriesector: ze gaat werken bij Estée Lauder. De intuïtieve, bijna met de paplepel ingegoten, benadering van de menselijke contacten wordt verrijkt met de zakelijke kant van de big cosmetica-business. Snel blijkt dit de ideale cocktail voor commercieel succes. Of de merken nu Aramis of Tommy Hilfiger heten, of Donna Karan of Estée Lauder, haar unieke aanpak wordt snel opgemerkt. De kroon op het werk wordt de lancering en de positionering van La Mer op de Belgische markt.

2003: Christine verlaat na 13 jaar Estée Lauder en vertrekt naar Nederland. Ze wordt er Commercieel Directeur van Koh Cosmetics International. Al snel had Christine door dat België en Luxemburg het potentieel hadden als groeimarkt voor dit luxe-merk in hand-en nagelverzorging.

1 april 2005: Via K&co is een feit. Christine start haar zaak, eerst in Grimbergen, twee jaar later in Keerbergen. Met één brand om te beginnen: KOH. En Via K&co heeft de exclusieve verdeling ervan voor BeLux.

De derde generatie

De voorgeschiedenis: Christine’s dochter Sara Rouffaer groeit op in deze cosmetica-wereld. Niets wijst er echter op dat ze later ook de voetsporen van haar moeder zal drukken. Na haar humaniora gaat ze voor één jaar naar het buitenland: ze werkt als vrijwilliger in Costa Rica. Eén jaar worden er … zes: Sara studeert daarna in de Verenigde Staten 5 jaar Engels, met als optie Spaans en Latijns-Amerikaanse politicologie. Ze droomt ervan journaliste te worden, bij voorkeur als correspondente in Latijns—Amerika. Na dit jarenlange expat-leven besluit ze in 2001 toch terug te keren naar België.

2001: Sara gaat werken voor het Zweedse Oriflame Cosmetics. Ze werkt voor de internationale logistieke afdeling.

Eind 2007 verlaat ze Oriflame en vervoegt ze haar moeder bij Via K&co.

1 januari 2008: Sara komt officieel bij het bedrijf

1 januari 2008: Sara stapt officieel mee in het bedrijf. Er ontstaat een nieuwe taakverdeling op basis van ervaringen, talenten en voorkeuren: Christine richt zich hoofdzakelijk op de commerciële kant, Sara gebruikt haar supply-ervaring, waar organisatie en administratieve discipline hoofdzaak zijn, om de groei van het bedrijf efficiënt te organiseren. Deze perfecte combinatie van moeder en dochter, van commercieel en logistiek denken, van creativiteit en betrokkenheid maakt van Via K&co het bedrijf, dat sindsdien zijn portefeuille van niche-brands heeft aangedikt en dat u nu beter kent.

@lxs_luxurycosmetics

24/7 ready to make you shine! 

#justasprayway #agoldandblissful2022
#LXS #luxurycosmetics 

Christine Lambrecht @christine.lambrecht.50 
@lisegraindourze Lise Graindourze 
@lindaschoensetters Linda Schoensetters 
@smekensk65 Katrien Smekens 
@rouffaersara Sara Rouffaer
💚Simply a Masterpiece 💚

Cécile Zarokian's Epic Woman, released in 2009 is an iconic spicy ambery fragrance inspired by the legends of the Silk Road. With the highly concentrated Epic 56 Woman Extrait, Cécile displays her talent for striking the difficult yet marvelous balance of extremes at a high dosage. This fragrance has a concentrate of 56% and took almost five months of aging before release! 

#xmasideas2021 #xmasideas #advent #adventcalendars #lxs #LuxuryPerfume #frenchperfume #nicheperfumery #luxurycosmetics #justasprayway #genderfree #amouage #Epic56
Initio's High Frequency is a combination of Magnolia and Almond, overtly so innocent yet truly sexy. This fragrance takes you by surprise. Its effect is like a sound wave that starts off gently and then powers up the decibels on the skin. An overdose of hedione detonates the final explosion.

#xmasideas2021 #xmasideas #advent #adventcalendars #LuxuryPerfume #lxs #nicheperfumery #frenchperfume #luxurycosmetics #justasprayway #genderfree #initio #highfrequency
So much fun launching this fragrance this year! 
Goldfield & Banks' "Silky Woods" was an instant hit for many with its warm ambery and spicy notes. 

#xmasideas2021 #xmasideas #advent #adventcalendars #LuxuryPerfume #lxs #nicheperfumery #justasprayway #genderfree #goldfieldandbanks #silkywoods
Lucas Sieuzac Reflection Man (released in 2007) captures the seductive power of a man's inner strength, expressing confident and enhanced sophistication. 
With his latest creation for Amouage "Reflection 45" he presents an elaborate scent woven through with freshness and floralcy. This woody floral musk scent has aged for four months! 
The composition juxtaposes bright aromatic notes, velvety orris and creamy floral notes with more sensual and enveloping layers of vetiver, patchouli and sandalwood, combined with the spices. 
A luxurious modern classic.

#amouage #Reflection45 #xmasideas2021 #xmasideas #advent #adventcalendars #LuxuryPerfume #lxs #frenchperfume #nicheperfumery #luxurycosmetics #justasprayway

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief